Originaltitel
Der Hauptmann
Land
Tyskland, Frankrig, Polen
Genre
Drama
År
2017
Spilletid
119
Censur
15

PREMIERE 25. DECEMBER 2018

Dagmar, Vester Vov Vov, Trøjborg Aarhus, Cafebiografen Odense, Nicolai Bio Kolding samt biografer over hele landet

"En sensation" er filmen blevet kaldt i den tyske presse og nomineret til 5 German Film Awards, bl.a. Bedste Film.
"En virkelig bemærkelsesværdig film" Variety

Den autentiske historie om en tysk desertør, der i 2. verdenskrigs sidste dage finder en kaptajnsuniform, der får alle til at adlyde ham.

To uger før krigens afslutning er 19-årige Willi Herold på flugt. Tyskland er i opløsning og moralen i forfald. Soldater deserterer i hobetal. Det er så slemt, at enhver soldat, der er kommet væk fra sit regiment risikerer at blive skudt som forræder. Anarki og vilkårlige mord har erstattet lov og orden. Ved et lykketræf undslipper Willi sine forfølgere og har held til at gemme sig, men han må stjæle for at overleve. Udhungret og forfrossen finder han en kuffert i en forladt bil. Den viser sig at indeholde en uniform tilhørende en højtdekoreret kaptajn i Luftwaffe. Han tager den på bare for lige at se, hvordan det føles, men indser straks, at klæder skaber folk. Ingen betvivler for alvor hans rang og inden længe er han kommandant i en fangelejr, hvor han nådesløst myrder løs blandt sine egne. Hvorfor...? Fordi han kan...

En film af Robert Schwentke (Flightplan, Red, Divergent-filmene Insurgent og Allegiant). For filmens intenst smukke fotografering står Florian Ballhaus, der tidligere har været bag kameraet på film som "The Devil Wears Prada", "Bogtyven", "Insurgent", "Allegiant" og "Flightplan".

Director's Statement
70 år efter er det stadig svært at begribe den brutalitet, der herskede under 2. verdenskrig. Efter nutidige standarder synes voldhandlingerne anormale, psykopatiske og forfærdelige. Men rædsel er et moralsk og ikke et analytisk begreb. For at forklare Willi Herolds handlinger, må vi forstå den verden, han levede i og ikke bare vores egen. Vi må se udover ordinære moralske reaktioner og opleve verden fra hans synspunkt. Amoralsk, så at sige: Se, hvad han så; føle, hvad han følte.
Publikum må opleve Herolds historiske, psykologiske og sociale virkelighed direkte, spændingsmæssigt og følelsesmæssigt. Denne historie fortælles ikke udefra og ind men indefra og ud. Vi vil dykke helt ned i Herolds sindstilstand. Vores mål er ikke at retfærdiggøre eller tilgive Herolds handlinger ved at kontekstualisere dem eller værre: ved at introducere en moralsk relativisme men at forstå referencerammen, som gjorde disse handlinger mulige og således nå frem til det generelle gennem det specifikke: Herolds meget specificerede perspektiv på en bestemt historisk begivenhed giver os chancen for at på en universel sandhed om den menneskelige tilstand i krigstid - fortid og nutid.
Hvorfor fortælle denne historie? Fordi "Gennem fortiden forstår vi nutiden og gennem nutiden forbereder vi os på fremtiden." (Arno Schmidt).
I psykologiske termer var indbyggerne i Det Tredje Rige lige så normale som alle andre mennesker i ethvert samfund til enhver tid. Spektret af gerningsmænd var et tværsnit af det almindelige samfund og ingen særskilt befolkningsgruppe viste sig immun for fristelsen, i Günther Anders' sætning om "umenneskelighed med straffrihed".
De er os. Vi er dem. Fortiden er nu.


Gå tilbage til listen