Originaltitel
Der Hauptmann
Land
Tyskland, Frankrig, Polen
Genre
Drama
År
2018
Spilletid
119
Censur
15

PREMIERE 25. DECEMBER 2018

Dagmar, Gloria, Grand, Vester Vov Vov, Trøjborg Aarhus, Biffen Nordkraft Aalborg, Cafebiografen Odense, Allerød Bio, Bibliografen Bagsværd, Gentofte Kino, Humle Bio, Nicolai Bio Kolding, Bio Næstved, Valby Kino, Værløse Bio


Fra 3.1.: Biografen Kanten Faxe, Park Teatret Frederikssund, Ishøj Bio, Kinorama Sønderborg, 7.1.: Reprise Teatret Holte, 10.1.: Korsør Biografteater, Snurretoppen St. Heddinge, Biografcafeen Vordingborg, 14.1.: Ringe Bio, 15.1.: Pandrup Kino, 17.1.: Fanø Biograf, Kulturbiografen Frysehuset Holbæk, Biografen i Kulturhuset Skanderborg, Haarby Bio, 22.1.: Biografen Stege, 31.1.: Toftlund Biograf, 7.2.: Scala Gudhjem, 24.2.: Husets Bio Esbjerg, 3.3.: Nørre Aaby Bio, 1.4.: Falkoner, Hillerød NFB, Køge, Nykøbing F., Randers, Taastrup, 2.4.: Herning, 7.5.: Hadsten Bio


  "Kaptajnen er et mesterværk. Intet mindre. En af årets allerbedste film." Kristian Enevoldsen, Moovy

  "En gribende film, der langsomt knytter næven om én og skræller ethvert lag af menneskelighed af. En forfærdende god film." Tue Løkkegaard, Soundvenue

  "En utrolig barsk autentisk historie. Filmen er ikke lige til at ryste af, når biografen forlades." Kulturtid

  "Fængende og aldeles dystert verdenskrigsdrama. Et ret så iøjnefaldende og betagende værk." Jonas Bang, Ordet

  Cphculture

  "Betagende skønhed. En opsigtsvækkende, autentisk historie, der både taler til sanserne og hovedet." Rasmus Stenbæk Iversen, Filmmagasinet Ekko

  "Både dybt underholdende og tankevækkende - fremfor alt er den grum og ikke så lidt provokerende. Den skal med andre ord stærkt anbefales." Morten Dürr, Børsen

  "En ret vild historie... absolut fyldestgørende og historisk hårrejsende" Kim Skotte, Politiken

  "Den mest nyskabende film om nazisme, jeg har set fra Tyskland i mange år. En seværdig genistreg." Andreas Michaelsen, Filmmagasinet Nosferatu

  "En grusom, men også frygtelig interessant film."  Nanna Frank Rasmussen, Jyllands-Posten

  "Fremragende kameraarbejde af Florian Ballhaus."  Uffe Stormgaard, Cinemazone

"Spændende og foruroligende"  Christian Monggaard, Information

Nomineret til 5 German Film Awards, bl.a. Bedste Film.

Den autentiske historie, der bygger paralleller op til vore dage om en tysk desertør, der i 2. verdenskrigs sidste uger finder en kaptajnsuniform, der får alle til at adlyde ham.

To uger før krigens afslutning er Willi Herold på flugt. Tyskland er i opløsning og moralen i forfald. Soldater deserterer i hobetal. Det er så slemt, at enhver soldat, der er kommet væk fra sit regiment risikerer at blive skudt som forræder. Anarki og vilkårlige mord har erstattet lov og orden. Ved et lykketræf undslipper Willi sine forfølgere og har held til at gemme sig, men han må stjæle for at overleve. Udhungret og forfrossen finder han en kuffert i en forladt bil. Den viser sig at indeholde en uniform tilhørende en højtdekoreret kaptajn i Luftwaffe. Han tager den på bare for lige at se, hvordan det føles, men indser straks, at klæder skaber folk. Ingen betvivler for alvor hans tilranede rang og inden længe er han kommandant i en fangelejr, hvor han nådesløst myrder løs blandt sine egne. Hvorfor...? Fordi han kan...

Filmens instruktør Robert Schwentke har tidligere begået nogle store Hollywood-produktioner som Flightplan, Red og et par af Divergent-filmene (Insurgent og Allegiant), men er vendt tilbage til sine tyske rødder. For filmens intenst smukke fotografering står Florian Ballhaus, der udover samarbejdet med Schwentke på flere film kendes for The Devil Wears Prada og Bogtyven. Rollen som Willy Herold spilles af Max Hubacher, der fik en del opmærksomhed for en af sine første filmroller, "Den forældreløse Max". Herefter fulgte en rolle i Bille Augusts "Night Train to Lisbon" og med "Kaptajnen" har han tiltrukket sig internationalt søgelys.

Director's Statement
70 år efter er det stadig svært at begribe den brutalitet, der herskede under 2. verdenskrig. Efter nutidige standarder synes voldhandlingerne anormale, psykopatiske og forfærdelige. Men rædsel er et moralsk og ikke et analytisk begreb. For at forklare Willi Herolds handlinger, må vi forstå den verden, han levede i og ikke bare vores egen. Vi må se udover ordinære moralske reaktioner og opleve verden fra hans synspunkt. Amoralsk, så at sige: Se, hvad han så; føle, hvad han følte.
Publikum må opleve Herolds historiske, psykologiske og sociale virkelighed direkte, spændingsmæssigt og følelsesmæssigt. Denne historie fortælles ikke udefra og ind men indefra og ud. Vi vil dykke helt ned i Herolds sindstilstand. Vores mål er ikke at retfærdiggøre eller tilgive Herolds handlinger ved at kontekstualisere dem eller værre: ved at introducere en moralsk relativisme men at forstå referencerammen, som gjorde disse handlinger mulige og således nå frem til det generelle gennem det specifikke: Herolds meget specificerede perspektiv på en bestemt historisk begivenhed giver os chancen for at nå en universel sandhed om den menneskelige tilstand i krigstid - fortid og nutid.
Hvorfor fortælle denne historie? Fordi "Gennem fortiden forstår vi nutiden og gennem nutiden forbereder vi os på fremtiden." (Arno Schmidt).
I psykologiske termer var indbyggerne i Det Tredje Rige lige så normale som alle andre mennesker i ethvert samfund til enhver tid. Spektret af gerningsmænd var et tværsnit af det almindelige samfund og ingen særskilt befolkningsgruppe viste sig immun for fristelsen, i Günther Anders' sætning om "umenneskelighed med straffrihed".
De er os. Vi er dem. Fortiden er nu.


Gå tilbage til listen